Ja, maar inclusief onderwijs gaat ten koste van de aandacht voor de andere kinderen in de klas, en het is een te zware belasting voor de toch al drukke leerkracht
Leerkrachten en soms ook ouders vragen zich af of een kind met een handicap in de klas er niet toe leidt dat andere kinderen in de klas minder aandacht krijgen. De aandacht voor een kind met een handicap gaat niet ten koste van de aandacht voor andere kinderen. Er zijn wel belangrijke randvoorwaarden, bijvoorbeeld dat er voor leerkrachten voldoende mogelijkheden zijn om, samen met collega’s, ondersteuners, ouders en het kind zelf antwoorden te vinden op vragen die zich voordoen. Een andere randvoorwaarde is dat een school de financiële middelen heeft voor een individuele werkwijze. In de klas kan bijvoorbeeld extra menskracht nodig zijn van een co-teacher of een klasse-assistent. Elke leerkracht staat voor de uitdaging om alle kinderen in een klas de aandacht te geven die nodig is. Er zijn veel verschillende situaties waarin een kind, vanwege een bijzonder leuke of vervelende gebeurtenis, extra aandacht nodig heeft. Een kind met een handicap is hierin niet anders dan andere kinderen, zo is de ervaring van scholen die werken vanuit de visie dat elk kind krijgt wat het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Deze scholen hebben deze visie geïntegreerd in al hun geledingen: in de klas, in het team én in directie en bestuur. Een kind met een handicap is dan niet ‘extra’, maar gewoon een kind dat behoeftes heeft waar de school in voorziet.