Leerlingen in de kring Stichting Kanz

Start een klas

Wil je ervoor zorgen dat kinderen met en zonder beperkingen samen naar school gaan? Dan kun je zelf een Samen naar School-klas oprichten. Dit levert kinderen veel op, maar het kost jou als oprichter ook tijd en energie. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Wij kennen alle ins en outs, geven je graag informatie en advies én we kunnen een financiële bijdrage leveren bij de start van je klas.

Er komt veel bij kijken

Wie een Samen naar School-klas start, wordt verantwoordelijk voor alles dat komt kijken bij het bieden van onderwijs en zorg. De initiatiefnemer vraagt financiering aan, brengt alle betrokkenen bij elkaar, neemt onderwijs- en zorgpersoneel aan, richt een lokaal in en doet de administratie van de klas.

… maar je staat er niet alleen voor

Als je dit gaat doen, sta je niet alleen. Ons handige stappenplan geeft je een goed beeld van wat er allemaal nodig is. Onze onderwijszorgadviseurs ondersteunen je met informatie en advies. Ook kunnen wij je in contact brengen met initiatiefnemers die je zijn voorgegaan.

Daarnaast helpt Stichting het Gehandicapte Kind Samen naar School-klassen ook financieel. Je kunt een bijdrage aanvragen voor een nieuwe klas of voor het uitbreiden van een bestaande. Het gaat om klassen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs (voor kinderen na het voortgezet speciaal onderwijs of na het praktijkonderwijs). De financiële bijdrage is bedoeld voor bijvoorbeeld aanpassingen in het klaslokaal of voor de aanschaf van lesmaterialen.

Meer weten over de mogelijkheden om een Samen naar School-klas te starten? We denken graag met je mee.

Wie zijn de initiatiefnemers van Samen naar School-klassen?

Veel klassen zijn een initiatief van ouders van een kind met een beperking. Zij willen dat hun kind samen met eventuele broertjes of zusjes en kinderen uit de buurt naar school kan gaan.

Ook zorgprofessionals, beleidsmedewerkers bij gemeenten, leerkrachten en scholen starten Samen naar School-klassen. Zij zien dat het belangrijk is dat kinderen zonder beperkingen kunnen leren en spelen met kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften.

In deze video vertellen betrokkenen bij de Samen naar School-klas in de Adriaan Roland Holstschool in Bergen hoe zij het hebben aangepakt. In dit geval nam de school het initiatief.

Werk je in de zorg, voor de gemeente of in het onderwijs?

Ook dan horen we graag van je. Mogelijk kunnen wij je koppelen aan startende initiatieven in je regio of aan ouders die op zoek zijn naar een Samen naar School-klas.

Als vader van een kind met een autismespectrumstoornis en een intellectuele beperking wilde ik niets liever dan een plek vinden waar Yusuf kon leren en zichzelf kon zijn. Na jaren van teleurstellingen en afwijzingen, besloot ik om zelf in actie te komen. Toen ik het concept van Samen naar School tegenkwam, wist ik meteen dat dit was wat we zochten. Ik startte zelf een klas. We bieden niet alleen Yusuf, maar ook kinderen en ouders in een vergelijkbare situatie een oplossing. Voor de kinderen is het dé kans om in een kleine groep aandacht en de juiste combinatie van zorg en onderwijs te krijgen. In onze klas krijgt iedereen wat hij of zij nodig heeft op maat.
Abdullah Karatas, oprichter en directeur Mirza Foundation