Samen werken Samen naar School-klas

In de praktijk

Iedereen die een Samen naar School-klas heeft opgericht of daarmee bezig is, kan rekenen op steun van Stichting het Gehandicapte Kind. Ook kunnen wij je in contact brengen met collega-initiatiefnemers. Wij stimuleren de uitwisseling van ervaringen en expertise tussen initiatiefnemers. Samen met bestaande klassen werken we aan een stevig netwerk, zodat men elkaar weet te vinden. Het netwerk kan op termijn ook de kwaliteit van het SnS-aanbod garanderen en verder verbeteren.

Handboek bedrijfsvoering

Het Handboek bedrijfsvoering is een belangrijke bron van informatie voor initiatiefnemers. Het is samengesteld in samenwerking met bestaande SnS-klassen en het beschrijft alle praktische zaken die komen kijken bij het managen van een klas. Het Handboek wordt in de eerste helft van 2025 via deze site gepubliceerd.

Stichting het Gehandicapte Kind en het netwerk van SnS-klassen voelen als een lifeline voor mij. Ik kreeg aanvankelijk het gevoel dat ik in een zee aan het dobberen was, omdat er bij de oprichting van een klas best wat komt kijken. Ik moest bijvoorbeeld een uitgebreid beleidsstuk schrijven; voor mij niet de leukste taak. De onderwijszorgadviseur van de stichting heeft mij goed geholpen en mij in contact gebracht met een andere SnS-klas. De initiatiefnemer daarvan zei: joh, ik stuur je ons beleidsplan, maak er gerust gebruik van. Ik ben bij hem op werkbezoek geweest en ook daar heb ik veel aan gehad.

Elza-Baukje Lap, directeur CKC De Bongerd


Initiatiefnemers aan het woord

Elke initiatiefnemer heeft een eigen verhaal over waarom ze een klas zijn gestart. En de start van elke klas loopt net weer anders. In deze interviews lees je waarom zij een klas zijn begonnen en hoe ze dat hebben ervaren.