Oprichter aan het woord
Een kleine wereld
Marieke Bol richtte de Kanz-klas in Oudkarspel tien jaar geleden op. Ze zocht voor haar zoon Kamil (toen 6) een oplossing om hem naar school te kunnen laten gaan. Op de Mytylschool waar hij uit een gemengde kleutergroep kwam zou hij in een klas met ernstig meervoudig beperkte kinderen terecht komen. Marieke en haar man Christiaan zagen daar tegenop. “Kamil trok zich juist op aan kinderen die beter waren. Hij leerde en ontwikkelde zich door het contact met andere kinderen. In die groep zou zijn wereld heel klein worden: de enige input zou van volwassenen komen.”
Klas op Wielen
Marieke en Christiaan stuitten op de eerste Samen naar School-klas – de Klas op Wielen – in Alkmaar. Het concept, waarbij kinderen met een handicap en kinderen uit het reguliere onderwijs op dezelfde school zitten en zo met elkaar in contact komen, sloeg meteen bij ze aan. “Alles leek samen te komen. Wij hadden op dat moment tijd en zagen mogelijkheden. We besloten om zelf een Samen naar School klas op te richten.
Positieve energie
Het concept was nog onbekend, maar de basisschool van onze andere kinderen was direct enthousiast. Daar konden we een lokaal huren waar kinderen met een beperking naartoe konden gaan. De hele zomervakantie hebben we geklust, en op 1 september 2015 opende onze Kanz-klas zijn deuren. Dat was een fantastische tijd: er kwam zoveel positieve energie vrij. Het idee dat we een oplossing voor Kamil hadden gevonden motiveerde enorm.”
Uitdagingen
Marieke vertelt dat het runnen van een Samen naar School-klas ook zijn uitdagingen kent. In het begin deden zij en Christiaan het werk onbetaald, maar al snel werd het hun volledige baan. “Ineens was ik zowel leidinggevende, als collega, als moeder van een kind in de Kanz-klas. Dat brengt moeilijkheden met zich mee. Er kunnen conflicten zijn, bijvoorbeeld met ouders. Dat moet je op een goede manier en vanuit de juiste rol zien op te lossen.”
Een serieuze gesprekspartner
Ook de telkens veranderende regelgeving maakt de organisatie van een Samen naar School-klas ingewikkeld. Al wegen de voordelen op tegen de uitdagingen. Marieke: “Ik heb zoveel geleerd wat ik nergens anders had kunnen leren. Je loopt tegen dingen aan, maar tegelijkertijd heb je zoveel vrijheid. En we spreken op congressen, geven workshops, doen mee aan werkgroepen. We worden serieus genomen als gesprekspartner. Daar ben ik heel trots op.”
Marieke benadrukt hoe belangrijk het is dat informatie gedeeld wordt. “Inmiddels is Samen naar School een bekend concept. Dat betekent dat we niet iedere keer opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Maar die informatie moet dan wel beschikbaar zijn voor iedereen.”
Een positieve ervaring voor beide partijen
Marieke: “Inclusie begint bij de basis. En het werkt twee kanten op: het moet voor beide partijen positief zijn. Ik ben supertrots op wat we hier neergezet hebben.
Laatst gaf Myla me een high five. Ze straalde helemaal. De juf vertelde dat ze zelf naar de wc was geweest. “Knap van mij, he?” zei ze toen. Een meisje dat een jaar eerder nog niet praatte.
Daar doe ik het voor.”